Naslovnica
Consumer Protection through Consumer Information? - The Image of the Consumer in European Legislation and Jurisprudence
Ph.D. Manfred A. Dauses, professor
Otto Friedrich University of Bamberg
Germany
UDK: 339.366
34::061.1EU
Ur.: 28. studenog 2002.
Pr.: 16. siječnja 2003.
Izvorni znanstveni članak
Zaštita potrošača informiranjem potrošača? - Slika potrošača u europskom zakonodavstvu i sudskoj praksi
Njemački sudovi pokazuju zabrinjavajuću karikaturu nezrelog prosječnog potrošača: njemačkog potrošača smatraju površnom i nepredvidljivom, nepažljivom i priprostom osobom, bespomoćnom i na granici debilnosti. Dijametralno je suprotna slika potrošača u ogledalu sudske prakse Europskog suda (dalje: ECJ). Ovdje nalazimo marljivog i pedantnog, pažljivog i opreznog "razumnog čovjeka" koji je u stanju kritički ocijeniti moguće propagandno zavođenje i koji može promijeniti svoje navike kako bi se prilagodio dinamičnom procesu integracije jedinstvenog tržišta.
Ovaj članak analizira u pet glavnih odjeljaka ("Labelling doctrine" - "doktrina označavanja"; propagandna pravila; oznake podrijetla i generički opis; promjena stava ECJ-a u slučaju "Keck i Mithouard"; aspekti koji se odnose na ljudska prava) različite aspekte temeljne sheme zaštite potrošača koja se odražava u djelomično dvosmislenom, ali u široj perspektivi prilično jasnom, jurisprudencijskom pristupu ECJ-a ukidanju gospodarskih granica radi ustanovljavanja stvarnog Jedinstvenog tržišta u Europi.
U tom kontekstu zaštita potrošača informiranjem dobiva vodeću funkciju u reguliranju tržišta: kada je osiguran pristup tržištu, ponašanje potrošača je primarno određeno njegovom sposobnošću "učenja", tj. donošenjem racionalnih odluka o kupnji uzevši u obzir sve relevantne gospodarske okolnosti. Stvarna mogućnost uporabe tržišne slobode, stoga, presudno ovisi o stupnju ostvarenja potrošačeva prava na informiranost. Informiranost potrošača je nužan preduvjet potrošačke autonomije, a ona također predstavlja učinkovit mehanizam uravnoteženja tržišnih sloboda proizvođača i trgovaca, s jedne strane, i prava potrošača na zaštitu njihovih gospodarskih interesa, s druge strane.
Ključne riječi: slika potrošača, "labelling doctrine" - "doktrina označavanja, propagandna pravila, oznaka podrijetla i generički opis, aspekti koji se odnose na ljudska prava, zaštita potrošača i tržišne slobode.