O projektu
Naziv projekta: Povezivanje Hrvatske: Unapređenje održivog, zelenog i uključivog transporta kroz učinkovitu pravnu regulaciju
Akronim projekta: CroConnect
Oznaka projekta: uniri-iz-25-99
Program / izvor financiranja: Institucionalni istraživački projekti Sveučilišta u Rijeci, financirani iz izvora 581 – Mehanizam za oporavak i otpornost / financiran sredstvima Europske unije – NextGenerationEU
Trajanje projekta: 1.10.2025. -30.09.2029.
Ukupna vrijednost projekta (EUR): 47.145,61
Pravne napomene: Projekt je financiran sredstvima Europske unije – NextGenerationEU. Izneseni stavovi i mišljenja samo su autorova i ne odražavaju nužno službena stajališta Europske unije ili Europske komisije. Ni Europska unija ni Europska komisija ne mogu se smatrati odgovornima za njih.

Voditelj projekta
Ime i prezime: izv. prof. dr. sc. Iva Tuhtan Grgić
Kontakt e-mail: iva.tuhtan.grgic@uniri.hr
Članovi projektnog tima
- prof. dr. sc. Dorotea Ćorić, dorotea.coric@uniri.hr
- prof. dr. sc. Emilia Mišćenić, emilia.miscenic@uniri.hr
- prof. dr. sc. Vlatka Butorac Malnar, vlatka.butorac@uniri.hr
- izv. prof. dr. sc. Danijela Vrbljanac, danijela.vrbljanac@uniri.hr
- izv. prof. dr. sc. Iva Savić, iva.savic@pravo.hr
- nasl. izv. prof. dr. sc. Adriana Vincenca Padovan, avpadovan@hazu.hr
- izv. prof. dr. sc. Daniele Casciano, daniele.casciano@uniud.it
- dr. sc. Zuzanna Pepłowska-Dąbrowska, zpeplow@gmail.com
- dr. sc. Darja Lončar, darja.loncar.dusanovic@gmail.com
- Marijana Liszt, marijana.liszt@lipo.hr
- Agata Dajčić, agata.dajcic@uniri.hr
- Elson Thana, elsonth@yahoo.com
Opis projekta
Projekt „Povezivanje Hrvatske: Unapređenje održivog, zelenog i uključivog transporta kroz učinkovitu pravnu regulaciju“ je od iznimne pravne, političke i gospodarske važnosti za jačane regulatornog okvira i transportne politike Republike Hrvatske. Značaj teme s jedne strane proizlazi iz strateškog opredjeljenja EU prema digitalnoj i zelenoj tranziciji Jedinstvenog europskog transportnog područja. S druge strane, prema istraživanju Europske Komisije o trendovima i problemima u transportu iz 2024. godine, Hrvatska, iako strateški i geografski među ključnim središtima transporta u EU, nezadovoljavajuće je pozicionirana u ostvarivanju zadanih ciljeva. Digitalna i zelena tranzicija unose u, ionako složen sustav transporta, čitav niz pravnih izazova, kao što su potreba zaštite privatnosti i osobnih podataka svih dionika, potreba razvoja čitavog pravnog okvira za uspješno uvođenje autonomnih vozila i plovila, unificirani pravni okvir koji će omogućiti učinkovitu upotrebu digitalnih tehnologija u transportu na razini EU, učinkovitu regulaciju zabrane greenwashing-a, poticajni regulatorni okvir za smanjenje zagađenja emisija plinova i uvođenje kružnog gospodarstva te istovremeno osigurati učinkovitu tržišnu utakmicu unutarnjeg tržišta.
Ciljevi projekta:
- sveobuhvatnu analizu regulatornog okvira,
- identifikaciju izazova i slabosti pravnog okvira RH te
- iznalaženje kvalitetnih i dugoročno održivih pravnih rješenja kao pretpostavke za stvaranje održivog, zelenog i uključivog transportnog sustava i jačanje položaja Republike Hrvatske na Jedinstvenom europskom transportnom području.
Očekivani rezultati:
- Održivost rezultata projekta osigurana je kroz strategiju diseminacije, kao i primjene i daljnjeg razvoja rezultata istraživanja. Rezultati projekta će se nastaviti koristiti kroz nekoliko ključnih kanala. Planira se objavljivanje rezultata u otvorenom pristupu, čime će svi dionici imati pristup rezultatima istraživanja, prijedlozima de lege ferenda i preporukama upućenim dionicima transportnog sektora. Stoga će očekivano glavni korisnici rezultata ovog projekta dugoročno i održivo biti, pored akademske zajednice, institucionalna tijela RH i ključni gospodarski dionici u području transporta.
- Ambiciozno postavljenim radnim planom doprinosi se svim strateškim programskim ciljevima, ali ponajviše strateškom cilju podizanja znanstvene izvrsnosti. Istraživanje će omogućiti identifikaciju spornih područja što će biti osnova za prijavu jednog ili više znanstveno-istraživačkih kompetitivnih projekata. Akademska će zajednica prosperirati kroz okrugle stolove i konferencije te nizom izlaganja. Isto doprinosi osnaživanju međunarodne mreže znanstvenika važne za buduće suradnje kroz aktivnosti fakultetskih zavoda i strukovnih udruženja s gospodarstvom.
- Treći je projektni cilj kreiranje i predlaganje adekvatnih pravnih rješenja za poboljšanje regulatornog okvira pa se očekuje da će korisnik rezultata projekta biti vladine institucije, regulatori i zakonodavna tijela koja će ove rezultate moći koristiti radi usklađivanja s EU politikama. Održivost rezultata u ovom se dijelu planira osigurati suradnjom s relevantnim institucijama. U radovima se planiraju dati i preporuke za ujednačavanje domaće sudske prakse s pravom EU-a, čime će se doprinijeti postizanju pravne sigurnosti.
- Dionici iz privatnog sektora moći će koristiti rezultate projekta u svakodnevnom poslovanju za usklađivanje svojih poslovnih praksi s novim zakonodavnim okvirom i za razvoj relevantnog autonomnog prava, doprinoseći održivom razvoju sektora prijevoza i smanjenju ekološkog otiska. Konačno, kroz aktivnosti popularizacije znanosti projektom će se doprinijeti jačanju pravne svijesti i obrazovanja potrošača o njihovim pravima i obvezama u sektoru prijevoza, dok će se uvođenjem novog kolegija obrazovati nove generacije pravnika u ovom području.
Ključne riječi:
- transport, održivost, zelena tranzicija, digitalna tranzicija, smart mobility, Jedinstveno europsko transportno područje
Postignuća
Izlaganja
Emilia Mišćenić, Automated Vehicles at the Crossroads: Law, Policy and Deployment in Transition, 9th Petar Šarčević International Scientific Conference, Sveučilište u Rijeci, Pravni fakultet, 13.–14. studeni 2025.
Prof. dr. sc. Emilia Mišćenić predstavila je na 9. međunarodnoj znanstvenoj konferenciji Petar Šarčević pod nazivom Automated Vehicles at the Crossroads: Law, Policy and Deployment in Transition svoje istraživanje o ranjivosti potrošača pojedinim aspektima nepoštene poslovne prakse s obzirom na autonomna vozila.
Pojmovi poput „autopilot“, „samovozeće“ ili „potpuno bez vozača“ često zavaravaju potrošače glede tehnoloških mogućnosti i sigurnosti automatiziranih vozila, čime ih izlažu visokim sigurnosnim rizicima. Emilia Mišćenić zaključuje da je vrijeme da se ova pitanja sustavnije adresiraju u okviru Direktive EU o nepoštenim poslovnim praksama (UCPD) te da se ažurira regulatorni okvir kako bi se bolje zaštitili potrošači u kontekstu automatizirane mobilnosti.
Danijela Vrbljanac, Driven by Data: Safeguarding Personal Data in Autonomous Vehicles System, 9th Petar Šarčević International Scientific Conference, Sveučilište u Rijeci, Pravni fakultet, 13.–14. studeni 2025.
U svom predavanju izv. prof. dr. sc. Danijela Vrbljanac analizirala je rastuće rizike koje sustavi autonomnih vozila predstavljaju za zaštitu osobnih podataka, s posebnim naglaskom na izazove povezane s pravnim osnovama obrade podataka. Istaknula je nekoliko primjera problematičnih praksi, uključujući Tesla Sentry Mode sustav, ukazujući na to kako postojeće tehnologije često ne uspijevaju zadovoljiti temeljne zahtjeve zaštite osobnih podataka.
Predavanje je naglasilo da je ubrzani razvoj ekosustava autonomnih vozila doveo do pojave velikog broja novih dionika, složenih i često netransparentnih tokova podataka te preklapanja različitih regulatornih okvira. U kombinaciji s tehničkim rješenjima ugrađenima u suvremene sustave vozila, ti čimbenici dodatno otežavaju osiguravanje smislene transparentnosti, jednog od ključnih načela OUZP-a, kao i zakonitu i odgovornu obradu osobnih podataka.
Njezino je izlaganje otvorilo važnu raspravu o potrebi za jasnijim regulatornim smjernicama, većom tehničkom transparentnošću te snažnijim mehanizmima zaštite podataka u budućem razvoju autonomne mobilnosti.
Mišćenić, Emilia, Roundtable on EU Consumer Law in the Courts: a Judicial Dialogue
Međunarodna znanstvena konferencija “50 Years of Consumer Law in the European Union: Past, Present, and Future”, Luxembourg, Luksemburg, 21.11.2025-21.11.2025
Međunarodna znanstvena konferencija „50 godina prava zaštite potrošača u Europskoj uniji: prošlost, sadašnjost i budućnost“, održana u Luxembourgu, okupila je vodeće stručnjake kako bi raspravili razvoj prava zaštite potrošača EU-a i izazove koji slijede. Tijekom godina Sud Europske unije razvio je različite institucije i načela u svojoj sudskoj praksi kako bi osigurao djelotvornost, odnosno pun učinak, prava EU-a.
Središnja tema konferencije bio je sudski dijalog između Suda EU-a i sudova država članica, usmjeren na osiguravanje pune djelotvornosti prava EU-a u području zaštite potrošača. Raspravljalo se o ključnim pitanjima, poput načela ekvivalentnosti i djelotvornosti, ex officio primjene pravila EU-a o zaštiti potrošača te utjecaja sudske prakse Suda EU-a i dužnosti usklađenog tumačenja na nacionalne sudove.
Prof. Emilia Mišćenić je aktivno sudjelovala na konferenciji u sadržajnim i poticajnim raspravama o ovim važnim temama.
Konferencije
Projekt CroConnect podržao je održavanje 9. Petar Šarčević International Scientific Conference “Automated Vehicles at the Crossroads: Law, Policy and Deployment in Transition”
Projekt CroConnect ponosno je podržao održavanje 9. međunarodne znanstvene konferencije Petar Šarčević, „Automated Vehicles at the Crossroads: Law, Policy and Deployment in Transition“, održanu 13.–14. studenoga 2025. na Sveučilištu u Rijeci, Pravnom fakultetu. Konferencija je okupila vodeće stručnjake iz akademske zajednice, industrije i javnih institucija, uključujući predstavnike Europske komisije, Volkswagena, BMW-a, RAND Corporation i drugih ključnih aktera koji oblikuju budućnost autonomne mobilnosti.
Naš tim sudjelovao je ne samo u organizaciji konferencije već su i dvije naše kolegice – Emilia Mišćenić i Danijela Vrbljanac održale izlaganja o nekim od ključnih pravnih i etičkih pitanja vezanih uz autonomna vozila: teme poput ranjivosti potrošača, etičkih implikacija automatizacije i regulatornih izazova — naglašavajući cilj projekta da podupre pravna i politička rješenja u području održivog prometa.
Sudjelovanjem i podrškom konferencije, CroConnect radi na jačanju mreže akademskih istraživača, dionika iz industrije i donositeljima politika, doprinoseći razvoju čvrstog pravnog okvira za održivi, zeleni i inkluzivni promet u Hrvatskoj i EU.